Do głównych zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy:
- W zakresie zamówień publicznych:
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Wojewódzkim Inspektoracie,
- sporządzanie planów rocznych zamówień publicznych w Wojewódzkim Inspektoracie,
- prowadzenie rejestrów zamówień publicznych realizowanych w Wojewódzkim Inspektoracie,
- koordynowanie działań podejmowanych przez komórki organizacyjne w ramach przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- prowadzenie rejestru umów zawartych w Wojewódzkim Inspektoracie,
- uczestnictwo w rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, a zwłaszcza umów;
- W zakresie organizacji i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu:
- przygotowywanie pod względem organizacyjnym seminariów, konferencji, narad, szkoleń z zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu,
- prowadzenie obsługi Wojewódzkiego Inspektoratu związanej z organizacją narad i spotkań;
- W zakresie pozyskiwania środków z funduszy europejskich i innych instytucji finansowych:
- prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy Unii Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i innych organizacji finansowych,
- nadzór nad realizacją wykonywania umów realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i innych organizacji finansowych;
- W zakresie obsługi kancelaryjnej:
- pełnienie funkcji koordynatora czynności kancelaryjnych,
- prowadzenie punktu kancelaryjnego,
- przygotowywanie korespondencji do wysłania,
- wysyłanie korespondencji;
- W zakresie archiwizacji dokumentacji:
- prowadzenie Archiwum Zakładowego oraz współpraca z Archiwum Państwowym w Białymstoku,
- bieżący nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych w Wojewódzkim Inspektoracie, w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia spraw;
- W zakresie spraw gospodarczych:
- zapewnienie właściwych warunków pracy i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu,
- opracowanie planu zakupów inwestycyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu,
- opracowywanie, w porozumieniu z Głównym Księgowym, projektów planów wydatków na bieżące funkcjonowanie Wojewódzkiego Inspektoratu,
- prowadzenie spraw związanych z zakupem sprzętu i wyposażenia Wojewódzkiego Inspektoratu,
- realizacja zakupów na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu,
- gospodarka odzieżą ochronną i roboczą,
- prowadzenie magazynów,
- sporządzanie zbiorczego zestawienia informacji o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnych opłat,
- sporządzanie zestawów danych o rodzajach i ilościach odpadów wytwarzanych przez Wojewódzki Inspektorat oraz gospodarowanie tymi odpadami;
- W zakresie transportu i konserwacji:
- prowadzenie spraw związanych z taborem samochodowym oraz zapewnienie usług transportowych na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu,
- organizowanie i przeprowadzanie prac remontowych wykonywanych przez konserwatorów,
- utrzymanie w należytym stanie technicznym urządzeń technicznych i instalacji: wodociągowo-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej, odgromowej itp.,
- planowanie remontów i konserwacji budynków Wojewódzkiego Inspektoratu oraz nadzór nad ich realizacją,
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony obiektów oraz utrzymania porządku i czystości,
- prowadzenie dokumentacji obiektów budowlanych należących do Wojewódzkiego Inspektoratu;
- W zakresie zarządzania majątkiem Wojewódzkiego Inspektoratu:
- administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, będącymi w trwałym zarządzie Wojewódzkiego Inspektoratu,
- gospodarowanie środkami trwałymi i innymi składnikami majątku Wojewódzkiego Inspektoratu, w tym prowadzenie spraw związanych z ewidencją oraz zagospodarowaniem, likwidacją i zbyciem mienia ruchomego,
- prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem pomieszczeń Wojewódzkiego Inspektoratu w sprzęt i urządzenia techniczne oraz zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowania,
- prowadzenie wykazu majątku podlegającego ubezpieczeniu;
- prowadzenie spraw dotyczących prenumeraty prasy, publikacji ogłoszeń w prasie oraz zlecenie wykonania pieczęci, stempli i tablic urzędowych na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu;
- W zakresie obsługi sekretariatu:
- prowadzenie sekretariatu w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu,
- prowadzenie rejestru materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych jednostek kontroli, z kontroli przeprowadzanych w Wojewódzkim Inspektoracie i jego Delegaturach,
- wypisywanie delegacji służbowych oraz prowadzenie rejestru wydanych delegacji,
- prowadzenie ewidencji interesantów przyjmowanych przez Wojewódzkiego Inspektora i jego Zastępcę;
- prowadzenie książki kontroli zewnętrznych;
- W zakresie obsługi klientów Wojewódzkiego Inspektoratu:
- prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną,
- udzielanie informacji klientom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych wydziałów lub stanowisk pracy,
- przekazywanie korespondencji zgodnie z dekretacją.